16 Eyl 2010

Self-Portraits

Resimlerde de fotoğraflarda da ilgimi en çok temasında insan olan eserler çeker. Fotoğraf çekerken de genelde değişik ve saf insanları çekip paylaşmaktan zevk alırım. Çünkü bence bir insanı en iyi onun gökyüzüne veya meyvelere veya çayıra bakışıyla değil insanları algılayış ve yansıtış tarzıyla tanıyabiliriz. Bu benim zaafım olabilir,  fanilik yanılgım olabilir, objektifliğimi engelliyor olabilir ama bir sergiye gittiğimde önünde uzun uzun vakit geçirdiğim eserler hep ya bir kadın silüeti, ya bir çocuk suratıdır ya da en önemlisi (konu başlığına atfen) ressam portreleridir... Neredeyse her ressamın bir veya birkaç otoportre çalşıması vardır. Zaten google'a yazdığınızda bunlara ulaşabilirsiniz ama ben açılışı bu işten zevk aldığına emin olduğum bir kadın dahiyle yapmak istiyorum: Frida Kahlo:
Kadın tam bir psikopat (olumlu anlamda, hayranı olduklarıma psikopat derim:) ve onu otoportre yapmaya belki de zorladı denebilecek sakatlıkları ve kötü (!) talihine burada değinmek istemiyorum. Değinmek istediğim omuzlarındaki küçük maymunlar. Kızkardeşim Ecem ve benim teorimize göre (o zaman Frida'nın bu portesini görmemiştim) kafamızdaki bitmek bilmeyen küçük sorunlar, mesela teslim tarihine 7 gün kalmış bir bildiri, mesela ödenmesi gereken bir fatura falan, omuzlarımızdaki küçük maymunlardır ve arada kafalarını uzata uzata bizi rahatsız eder ve omuzlarımıza farketmediğimiz bir ağırlık eklerler gün boyu. Hatta Ecem'le biz birinin adını Sırrı mı ne koymuştuk ama bu teorimizi Frida'nın omuzlarında görmek beni sevindirdi açıkçası :) Feminizme sempati duysam da kadında bıyığa karşıyım ama Frida gerçekten ne yapsa yeri bir kadındı (mış)... İzle
Bir diğer ilginç adam Botero (o da İspanyol ki:) :

Eğer Pera'daki sergisini gezmediyseniz bile internetten şöyle bir tarzına göz atılmalı. Obezite ressamı tabir edebileceğim bu komik adamın renkli, sade, basit ve abartılmış bir tarzı var. Özellikle ünlü ressamların ünlü karakterlerini coverlar gibi yeniden obez halleriyle çizmesiyle meşhur. Bu kadar çatlak bir adam tabi ki otoportresinde de bir haylazlık yapar diye umarken bunu buldum ve tebrik ettim :)


Uzun yazı yazmak beni yoruyor, ve bu nedenle asla kendi kitabımı hazırlayamayacağımı biliyorum ama olsun.... Diyeceğim o ki bu yüzden diğer çatlaklardan Picasso ve Dali'nin otoportrelerine sadece bakmakla yetineceğiz:

1 yorum:

  1. Frida'nın omzundakiler yük değil örencileri los fridoslar .Tek kaş biçimide imgedir
    Frida 'nın sakatlığı yüzünden gidemediği yerleri simgeler .Bıyıkta esk Meksika kültüründe kadınlar arasında sayğınlık anlamı taşırdı.

    YanıtlaSil