19 Kas 2010

Daha da Okumam

Irvin Yalom'un bugüne kadar sanırım 3 kitabını okudum. 4.deyim.
Bayıla bayıla okuduğum bu kitaplar sırayla:
  • Aşkın Celladı ve Diğer Psikoterapi Öyküleri (1989)
  • Nietzsche Ağladığında (1992)
  • Güneş'e Bakmak- Ölümle Yüzleşmek (2008)
Aşkın Celladı'nda "birer kuple" denir ya, o şekilde değişik vakalardan örnekler anlatıyor Yalom. Psikoterapiyle ilgilenenler için bilgilendirici olduğu kadar ilgilenmeyenler için de kısa romancıklar tadında.

Nietzsche Ağladığında tam bir klasik, hatta pek çok yerde Yalom'un en iyi kitabı olarak geçiyor. Doğrudur. Ben bu kitabı okuduğumda açıkçası Nietzsche'yi bile tanımıyordum, okumamıştım. Zaten romanın en güzel tarafı da Nietzsche'yi hem bir bilgin hem de bir birey olarak anlatması... Herhangi bir insanmış gibi... Zihnindeki labirentlere mahkum olan bir insan işte. Okumuş olmak gerekmiyor yani.

Geçtiğimiz aylarda okuduğum en yeni kitabı Güneşe Bakmak Ölümle Yüzleşmek ise diğerleri gibi fiction değil, ölüm anksiyetesiyle gelen hastalaran örnekler verdiği ve çoğunlukla ölüm nedir nasıl yaklaşılmalıdır gibi denemelerinin olduğu bir kitap. Ben bu kitabı sırf Yalom'u sevdiğim için almıştım, oysa okuduktan bir ay sonra gerçekleşecek olan dedemin ölümüne beni hazırlayacağını bilmiyordum.....

Şimdi okumakta olduğum kitabı ise "Schopenhauer Tedavisi" (2005). Tıpkı Nietzsche'yi o zaman bilmediğim gibi şimdi de Schopenhauer'i bilmeden okuyorum bu kitabı. Ve böylesi çok daha iyi... Minik minik dozlarla tanıyorum onu, içiçe geçmiş iki üç öykü sayesinde. Aslında bu yazıyı yazış amacım sadece bu kitaptı. Artık biri Yalom'a dur demeli. Bu kitapta iyice coşturmuş. Öyle ki:

Kitaptaki ana karakter Julius'un eski bir hastası olan Philip'in verdiği bir konferansta bahsettiği yazar olan Thomas Mann, Buddenbrooks adlı romanında Thomas karakterinin ölüm korkusuyla seçip okuduğu roman olarak Schopenhauer'i seçiyor...
Yani Yalom, Schopenhauer tedavisini bu ikili üçlü yansıtıcı aynalardan kırıp süzerek anlatıyor bu kitabında. Ben yine de beğendim...

not: Kitabın diğer adı Bugünü Yaşama Arzusu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder